Recente nieuwsberichten

Diplon en IRIS-toelatingen

We zetten verdere stappen in de uitrol van Diplon binnen ons ondersteuningsnetwerk. De ondersteuners zijn het platform grondig aan het verkennen en alles aan het klaarzetten om er na de kerstvakantie stapsgewijs verder mee aan de slag te gaan. We vragen de scholen om de aanmeldingen zo snel mogelijk in orde te brengen. Enkel zo kunnen we na de vakantie de verdere ondersteuning kwaliteitsvol blijven garanderen. Daarnaast horen we dat er een aantal vragen zijn rond de IRIS-toelatingen. We lichten de werking en het belang hiervan toe in dit nieuwsbericht.

Lees meer »
Bevraging corona 2019-2020

Het jaar 2020 zal de geschiedenis ingaan als het corona-jaar. Ook in het onderwijs hebben we de impact met z’n allen zeker gevoeld. Omdat we geïnteresseerd zijn in jullie ervaringen met ondersteuning tijdens corona, voegden we eind vorig schooljaar een corona-luik toe aan onze bevraging over het ondersteuningsmodel. De resultaten van het eerste, algemene luik deelden we jullie al mee. In dit nieuwsbericht gaan we dieper in op de resultaten van de bevraging over de corona-periode.

Lees meer »
Ondersteuning in fase oranje

Zoals jullie op 20/10 via Schooldirect konden lezen, zullen de basis- en secundaire scholen uiterlijk na de herfstvakantie overschakelen naar code oranje. We begrijpen dat dit vragen kan oproepen over hoe wij onze ondersteuningsopdracht in deze situatie zullen vormgeven. Aan de hand van dit bericht willen we jullie de nodige handvatten geven.

Lees meer »
Uitnodiging infosessie ‘Van aanmelding naar ondersteuning’ (webinar)

In deze infosessie nemen we jullie graag mee in de verschillende stappen van het traject van aanmelding naar ondersteuning. Vanuit de visie op inclusief onderwijs wordt het steeds belangrijker om de schoolcontext te versterken met betrekking tot het omgaan met diversiteit. Hierdoor breidt de focus uit richting leerkrachtgerichte en teamgerichte ondersteuning, met als doel de handelingsbekwaamheid van leerkrachten en schoolteams te verhogen. We lichten graag toe hoe dit vervat zit in onze werking.

Lees meer »
Resultaten bevraging gewoon onderwijs

We vinden het belangrijk onze co-creatiepartners van het gewoon onderwijs te betrekken bij de evaluatie van de manier waarop het ondersteuningsmodel vorm krijgt binnen ons ondersteuningsnetwerk. Dit doen we nu twee jaar op rij via een bevraging die samen werd opgesteld met een aantal vertegenwoordigers uit de scholen gewoon onderwijs in een klankbordgroep. De resultaten van deze bevraging willen we graag met jullie delen.

Lees meer »