Diplon – veelgestelde vragen

FAQ

Velen onder jullie zijn intussen aan de slag gegaan met Diplon. We willen een warme oproep doen om alle leerlingen zo snel mogelijk via dit platform (her)aan te melden. We krijgen hierbij veel vragen en doen ons best om jullie zo snel mogelijk verder te helpen. Sommige van deze vragen zien we regelmatig terugkomen. Hieronder lijsten we deze veelgestelde vragen op en geven we jullie alvast een eerste antwoord.

Tot 1 oktober moet een school  een geldige kopie van het (gemotiveerd) verslag uploaden bij aanmelding. Dit is verplicht bij nieuwe aanmeldingen en optioneel bij het heraanmelden van de reeds lopende ondersteuningen. Na 1 oktober wordt het uploaden van een (gemotiveerd) verslag vervangen door het handelingsgericht advies dat beschikbaar wordt gesteld via het IRIS-platform.

Schoolcontacten hebben enkel leesrechten. De schoolverantwoordelijke – meestal de directie – kan vanuit zijn/haar account verschillende afdelingen aanmaken en hierbij schoolcontacten toewijzen als afdelingsverantwoordelijke. Deze afdelingsverantwoordelijken kunnen vervolgens aanvragen indienen bij het ondersteuningsnetwerk.

Je krijgt pas een lijst te zien nadat je een leerling hebt opgezocht via de zoekbalk. Soms kan het zijn dat de leerling toch niet verschijnt. Dit heeft dan vaak te maken met een verschil in schrijfwijze. Daarom raden we aan om maar een stuk van de naam te gebruiken bij het zoeken in plaats van de volledige naam. Ook zoeken via het stamboeknummer van de leerling vergroot de kans op een match. Ten slotte kan je ook op ‘zoeken’ klikken zonder iets in te typen. Je krijgt dan alle ingeschreven leerlingen in de school te zien. Mocht de leerling ook hier niet tussen staan, stuur je best een e-mail naar het zorgloket. Gelieve hierbij steeds het instellingsnummer van de school en de naam en het stamboekboeknummer van de leerling te vermelden, en eventueel een screenshot bij te voegen.

Er werd voor elke school een uitnodiging gestuurd naar het algemene e-mailadres zoals het vermeld staat op de website van Agodi. Wanneer je de link niet meteen terugvindt, kan je een e-mail sturen naar het zorgloket om na te vragen naar welk e-mailadres het verstuurd is. Indien nodig versturen we een nieuwe uitnodiging, eventueel naar een ander e-mailadres. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer het e-mailadres op de lijst van Agodi niet meer in gebruik is.

Deze foutmelding betekent dat de link al eerder werd gebruikt; meestal bij een mislukte poging om te registreren. Als je dit scherm te zien krijgt, neem je best contact op met het zorgloket. We versturen dan een nieuwe uitnodiging waarmee je je kan registreren.

Het aanmeldingsformulier waarmee we vorig jaar werkten, is van de website gehaald omdat we iedereen willen stimuleren om de aanmeldingen via Diplon te doen. Dit betekent echter niet dat nieuwe aanmeldingen worden uitgesteld wanneer aanmelden via Diplon nog niet lukt. Ondersteuning op de klasvloer blijft uiteraard de prioriteit. We vragen jullie om bij moeilijkheden met aanmelden contact op te nemen met het zorgloket. Daarna werken we via twee sporen tegelijk:

  • We zoeken naar een oplossing voor het probleem zodat je verder kan met Diplon
  • We sturen je een link om tijdig toch via de oude manier aan te melden. Hierdoor kan de ondersteuning toch snel worden opgestart. Deze aanmelding vervangt de (latere) aanmelding in Diplon echter niet.